Lämna över till andra företag

shutterstock_158522279

Att lämna över vissa uppgifter eller områden till andra företag är vanligt, men kanske som mest vanligt för den med väldigt stort eller väldigt litet företag. 

Har man trehundra anställda och stora ordrar att fylla, har man inte alltid tid med alla småsaker runt omkring företaget. Är man ett litet företag på en man finns det många saker som måste göras varje dag, men vissa saker prioriteras ned och läggs på andra parter.

Att lämna bort saker man inte kan eller har tid att göra är vanlig praxis inom företagsvärlden. Exempelvis brukar inte chefen sitta med bokslutet, det gör revisorn som hon eller han har anställt. Är man egenföretagare har man kanske en revisor som frilans eller konsult som göra jobbet åt en.

Större företag kan även dra nytta av företag där man kan skapa e-arkiv och få lättare fakturahantering. Ett e-arkiv är så klart elektroniskt och innebär att företaget behöver inte ett helt rum fylld med pärmar som visar tidigare transaktioner och kontrakt. Allting lagras som data istället. Och det brukar inte ta lång tid för ett företag att gå från att skicka ut fakturor manuellt till att skaffa ett system som gör det åt en.

En viktig sak man måste komma ihåg, om det här är första gången man lämnar över en del av företags ansvar till en tredje part, är att du står i slutändan som ansvarig. Om revisorn gör fel i bokslutet är det ditt företag som får betala för det, inte revisorn. Det är också din uppgift att se till att fakturor blir rätt och skickas ut i tid samt att e-arkivet uppdateras och hålls levande utifall Skatteverket eller liknande behöver gammal information från företaget. Det följer alltid med en risk när man anlitar konsulter och andra företag, så ta inte första bästa.